Омбудсманът: КЗК да провери мобилните оператори за скока на сметките

Има ли нарушаване на конкуренцията на пазара?
Обновена: 13 фев 2023 11:00 | 13 фев 2023 11:00, Камелия Цветанова
32
Омбудсманът: КЗК да провери мобилните оператори за скока на сметките
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Омбудсманът Диана Ковачева сезира председателя на Комисията за защита на конкуренцията Юлия Ненкова и поиска проверка по компетентност, която да установи дали се нарушава конкуренцията на пазара на електронните съобщителни услуги по Закона за защита на конкуренцията.

Поводът е индексацията по едно и също време на цените на месечните абонаментни планове с 15,3% и при трите оператора – „Виваком България"“ ЕАД, „Йеттел България“ ЕАД и „А1 България“ ЕАД, със средногодишния индекс на потребителските цени за 2022 г., публикуван от Националния статистически институт.

Омбудсманът вече сезира служебния премиер, служебния заместник министър-председател и министър на транспорта и съобщенията, служебния министър на икономиката и индустрията, председателя на Комисията за регулиране на съобщенията, председателя на Комисията за защита на потребителите, изрази позицията си пред икономическата комисия в 48-ото Народно събрание и пред временната срещу монополите, обърна се и към мобилните оператори с апел да преразгледат решението си.

Аргументът на проф. Ковачева е, че държавата предоставя финансови компенсации на бизнеса и срещу това трябва да има изисквания за провеждане от тяхна страна на съответна социална и икономическа политика.
Така например мобилните оператори през цялата минала година, както и през тази, получават държавна помощ под формата на компенсации за цените на тока.

Освен това на 23 януари приключи обществената консултация на Проекта на Постановление на МС за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения. Предлага се намаление на таксите им по Тарифата средно над 40%, като част от мотивите за това са - насърчаване на инвестициите, стимулиране на иновациите, осигуряване на условия за въвеждане на ново поколение мобилни мрежи (5G) и т.н. Това са същите причини, които мобилните оператори изтъкват за индексиране цените на услугите си.

Омбудсманът е категорична, че по време на кризи и висока инфлация е необходимо да бъде оказана подкрепа и защита на българските граждани, като бъдат предприети конкретни, спешни мерки, с цел да не се повишат цените на мобилните услуги.

„Искам да подчертая, че индексацията на цените на мобилните услуги е предвидена като възможност, т.е. не е задължително да се приложи от мобилните оператори.  Без конкретни и ясни аргументи от тяхна страна обаче, това предстои да стане факт. Именно проверка заради еднаквото решение за прилагане на индексацията буди съмнение за съгласувана практика между Виваком, Йеттел и А1“, пише проф. Ковачева.

Тя е категорична, че едновременното вдигане на цените на услугите нарушава конкуренцията на пазара на електронни съобщителни услуги и ограничаване правото на избор на клиентите, които не могат да прекратят договора си без начисляване на неустойка, не могат да предоговорят на по-ниска цена тарифния си план, включително им е отнето правота на избор на мобилен оператор, който да не индексира по това време цените си.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
5
 
! Отговори
Обективен преди 1 година
Диана Ковачева много завоалирано ми отговори уклончиво на едно писмо преди 7-8 месеца , с което предлагах всички обществено значими фирми да предоставят телефони за връзка,които не са импулсни . Засега нищо не се случва. Спира ви тока и звъните на 0700 ххх на енергодружеството. Докато изслушате къде в момента няма ток , докато се свържете с оператор и обясните проблема , сметката към мобилния оператор става 4-5 лева. И ако тока ви спре 3-4 пъти в месеца спонсорирате оператора с 20-тина лева.
20
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Европа се тресе от бунтове. Това, че тук не ги отразяват, не значи, че хората там си траят като нас.
19
0
 
22
 
! Отговори
Абе не заиграе преди 1 година
Ли тоягата няма да се оправим !!! Изкараха фактури от магазините на Запад за хранителните продукти и се оказа , че тук е много по скъпо !Но излезе един платен пехливанин по телевизиите и се опита да опровергае това и каза , че е лъжа ! И нашите мисироци запяха във един глас !!!!!
18
1
 
31
 
! Отговори
МАФИЯ преди 1 година
МОБИЛНИТЕ ОПЕРАТОРИ СА МАФИЯ !!!КАКТО И ЕНЕРГО ДРУЖЕСТВАТА !!!!КАКТО ВЕИКА-тата !!!!!КАКТО И ВСИЧКИ БЕНЗИНОСТАНЦИИ !!!!КАКТО И ЦЯЛАТА НИ ДЪРЖАВА !!!!!!
17
0
 
7
 
! Отговори
до 12 преди 1 година
И при Гешев май беше същото........
16
1
 
13
 
! Отговори
Е. и...? преди 1 година
Като ги провери, какво ?
15
1
 
26
 
! Отговори
Valio преди 1 година
Миналата година по това време пак вдигнаха цените и трите мобилни *** и нищо не се направи та сега ли......След,като дебилната държава не защитава интересите на хората така е.Като започнеш от хран.вериги и тези *** мобилните няма никакви инвестиции в България а всичко се изнася навън.Това е благодарение на всичките 240 прошляци преминали през годините в парламента и като министри и премиери.Докато народа не вземе нещата в свои ръце няма да се оправиме.
14
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Понеже инфлацията/ спекулата непрекъснато расте, очаквайте другия месец още по- високи фактури, които според договорите ни не можем да обжалваме. Честито на печелившите, поробени сте за поне две години с тези договори.
13
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И като я провери КЗК какво - ще отчетат дейност и те, подобна на дейността на госпожата.
12
2
 
27
 
! Отговори
баба Пена преди 1 година
Няма смисъл от проверка на проверката. Това е държава на проверките след които няма никакъв ефект, само да се правим че правим нещо. Направи проверка, а, няма нищо, ай там проверка, а то и там няма нищо или е имало или е нямало. Проверрка на проверката - корупция до откат
11
16
 
1
 
! Отговори
и колко преди 1 година
точно високи са тиявисоки сметки,нека сподели някой,да се посмеем всички,хахахаха
10
1
 
25
 
! Отговори
деликатник преди 1 година
"Съгласувана практика" значи МОНОПОЛ!
9
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Имам чувството, че тази длъжност " омбудсман"е най-популистка от всички" - още по-забавно е, че тази на практика се самоназначи след като се оказа, че други кандидати - няма.
8
0
 
14
 
! Отговори
адвокат преди 1 година
До Искам да съм омбудсм - ами глобяват ги в интерес на истината, но дотам. Ако някой иска може да си ги съди в лично качество. Аз лично ще им пусна едно запитване през адвокат, защото да, тази възможност е предвидена в договора ми, но при определени условия, ще видя какво ще излезе от проверките, после ще видя какво са ми отговорили и ако нещо куца - ще си ги съдя, може да е за супер "къси пари" - тези 2-3 лева отгоре на таксата, за целия период от договора обаче.
7
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз сезирах КЗК много преди тази госпожа Отговориха ми: много е трудно. Колко пари заслужвам?
6
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Е ми време е мениджерчетата телефонисти да си сменят "шкодичките" с по-нови. Тее така!
5
0
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Късно е чадо, сметките излязоха, взеха ни парите. Пробвай да призовеш другия месец пак по това време.
4
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ами Лукойл-Нефтохим кога,ами производителите и търговците на хранителни продукти кога,ами всички картели които са създадени на всеки ляв крак в България кога?Ушатият лицемер да не се прави на глаамав,ами да почва да си върши работата,вече две години българите сме свидетели на хаос и анархия във всичко,вина за което има същият индивид сложен от червената олигархия на власт!
3
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Най-безсмислената гъска, професия "и АЗ СЕ ТЮХКАМ И НИЩО НЕ ПРАВЯ".
2
3
 
10
 
! Отговори
А,сети се Мара преди 1 година
дудинката си да пообара...